Jury Golden Service Awards maakt twintig genomineerden bekend
De finalisten voor de Golden Service Awards 2021 zijn door de jury bekend gemaakt. In elke categorie (Schoonmaker van het Jaar, Glazenwasser van het Jaar, Schoonmaakteam van het Jaar en Leidinggevende van het Jaar) zijn nog vijf kanshebbers. De winnaars worden 23 november tijdens de award-uitreiking bekend gemaakt.
Golden Service Awards groter dan ooit
De juryleden hebben nu de finalisten gekozen. Na deze ronde, bezoeken de juryleden alle genomineerden. Op 23 november, worden vervolgens de vier prijzen uitgereikt. Niet alleen de Schoonmaker van het Jaar, maar ook het Schoonmaakteam. de Leidinggevende van het Jaar en Glazenwasser van het Jaar worden dan gekroond. “Een dag waarbij je met een wauwgevoel naar huis gaat”, zegt juryvoorzitter Marjolijn Hoogendam.
Hartverwarmende inschrijvingen
Op basis van diverse criteria werden de kandidaten beoordeeld, waarna de jury vijf finalisten per categorie selecteerden om door te gaan. Dat betekent niet dat de afgevallen kandidaten niet goed waren, benadrukt de jury. Integendeel. Uit de vele en hartverwarmende inschrijvingen blijkt dat er veel toppers in de schoonmaakbranche rondlopen. Ze zijn echt het gezicht van ons vak en we mogen terecht trots zijn op hen. Na een moeilijke, maar zorgvuldige afweging kwamen de volgende genomineerden uit de bus:
Genomineerden Schoonmaker van het Jaar
Dit zijn de vijf finalisten voor de titel Schoonmaaker van het Jaar 2021 (in alfabetisch volgorde)
Stefan van der Heijden (CSU)
Stefan verruilde de bakkerij voor de schoonmaak en werkt inmiddels 3 jaar als Specialistische Reiniger in het specialistenteam van CSU in Maastricht. In de afgelopen jaren ontpopte Stefan zich tot de linkerhand van de rayonmanager. "Een half woord is genoeg om hem op pad te sturen met de garantie dat het werk kwalitatief en kwantitatief goed wordt afgerond", aldus zijn collega's. "Of het nou gaat om een sanitaire dieptereiniging bij het COA of het conserveren van een vloer bij het Amerikaans leger, Stefan kan het allemaal. En niet te vergeten: hij is er áltijd."
Ali Mazouz (CSU)
Ali werkt bij de Goudse Verzekeringen, waar hij fungeert als de verbindende factor binnen het team van ochtend- en avond schoonmaakmedewerkers "Hij is collegiaal en behulpzaam", beschrijft zijn leidinggevende. "Met zijn enthousiasme en vakmanschap als dagman en afvalcoach heeft hij een belangrijke rol naar zich toegetrokken. Uitdagingen gaat hij aan en denkt in oplossingen op schoonmaak en facilitair gebied. Daarmee is Ali een belangrijk onderdeel van het Gouds Genootschap, een samenwerking van en met de facilitaire partners van De Goudse."
Ida Nazly (EW Facility Services)
Ida maakt schoon bij opdrachtgever NOS, waar zij "het echte pareltje binnen het schoonmaakteam is", volgens haar leidinggevende. "Wij hebben, al zeg ik het zelf, een goed team, maar Ida springt er toch boven uit. Op welk moment van de dag je haar ook tegen komt, zij is altijd vrolijk en enthousiast. Ze is benaderbaar voor de mensen op de vloer en zorgt voor een glimlach op ieders gezicht. Ze wil altijd het beste laten zien en gaat daar ook voor. Geen stap of vraag is teveel. Iets dat ook de opdrachtgever ziet en voelt."
Rosalien (Roos) Pisas (CSU)
"Roos is veel meer dan een schoonmaakmedewerkster, ze is onderdeel van de opdrachtgevers waarvoor ze werkt", zegt haar leidinggevende. "Ze komt om schoon te maken, maar als ze ziet dat de medewerkers op school enorm druk zijn dan helpt zij de kinderen toch even met hun huiswerk of gaat met ze buitenspelen. Verwachtingen overtreffen, is wat Roos graag doet." Rosalien maakt schoon op de Daltonschool de Tandem. Juf Thekla vertelt: “Roos betekent heel veel voor ons, omdat ze altijd veel gezelligheid met zich meebrengt. Ze komt altijd vol vrolijkheid ons lokaal binnen. De kinderen kennen haar heel goed, ze is eigenlijk een soort juf voor ze.” En directeur Leon zegt: “De school is altijd spic en span.”
Maggie Lopes Robalo (Gom Offices)
Maggie weet exact wat er speelt op de locaties waar zij werkzaam is: Het Nieuwe Instituut, Huis Sonneveld en Radar pier 80, allemaal in Rotterdam. "Maggie is een top en zeer betrokken en gastvrije medewerkster. Zij regelt alles van a-tot-z zelf en werkt heel zelfstandig. Ze is uitermate goed in staat om problemen binnen haar werk zelf op te lossen, die ze zelf niet als problemen ervaart trouwens", zegt haar leidinggevende. "Voor Maggie is niets teveel en draait haar hand niet om voor een bijzondere klus. Bijzondere klussen ziet zij als een uitdaging, waar ze helemaal voor gaat."
Genomineerden Schoonmaakteam van het Jaar
Dit zijn de vijf finalisten voor de titel Schoonmaakteam van het Jaar 2021 (in alfabetisch volgorde)
Team BP Europoort Rotterdam (Gom)
Het team bestaande uit twaalf medewerkers vormt een hecht collectief. "Ze voeren het werk uit met veel respect en waardering voor elkaar, met een groot verantwoordelijkheidsgevoel en met passie", aldus de leidinggevende. "Het oogt zo gewoon en relaxed allemaal, maar is zo bijzonder. Ze communiceren goed met elkaar, draaien jaar in en jaar uit de meeste veilige werkuren op bp en vormen een familiair verbond met ook buiten de poorten van bp een zorgplicht voor elkaar. Deze positieve impact werkt ook door op de klant en de medewerkers van de klant."
Team Deltion Zwolle (Balanz Facilitair)
"Als je opdrachtgever zo te spreken is over het team dat ze er een film over maakt… dan heb je goud in handen", begint de leidinggevende. Vanaf dag één is dit een team met zestien collega’s die elkaar altijd weten te vinden. "Of het nu gaat om de werkzaamheden, of de relatie met de opdrachtgever, of het organiseren van een viering; ze staan als één man achter de club. Niemand vindt het gek als het een keer een dag wat minder goed gaat. Dat je daarop kun vertrouwen vertaalt zich in extra motivatie en inzet op de dagen dat je wel naar wens kunt bijdragen aan de teamdoelstellingen. Zo gaan we continu uit van ieders kracht en maken we er samen continu het beste van."
Team Holland Casino Breda (EW Facility Services)
"Alleen al om de Brabantse gezelligheid zouden ze het beste schoonmaakteam moeten zijn", zegt de leidinggevende over dit team van 26 medewerkers. "Buiten dat het team gaat voor kwaliteit, weet wat er van hen verwacht wordt en altijd streeft naar het beste resultaat, kenmerken zij zich ook door hun stabiliteit, hechtheid en gezelligheid. Doordat ze het ook echt leuk met elkaar hebben, staan ze er echt als één team. Ze zorgen samen dat ze de klus klaren en helpen elkaar om dit te realiseren. Niemand is meer of minder, iedereen is gelijk."
Team Sanadome Hotel & Spa Nijmegen (EW Facility Services )
Bij het team van Sanadome, bestaande uit 24 collega's, is bijna geen verloop. Iedereen die erbij is gekomen, blijft ook. "Daarnaast zijn er onderling veel vriendschappen ontstaan.Dit maakt dat dit team voor elkaar klaarstaat en elkaar altijd helpt in goede of slechte tijden. Ze hebben met elkaar al het een en ander door- en meegemaakt. Leuke dingen zoals bruiloften, zwangerschappen, feestje op de locatie, maar ook minder leuke dingen delen ze met elkaar zoals ziektes of andere problemen. Het team wil het heel graag goed doen. Er zijn ook nooit klachten. Iedereen is gelijk binnen het team. De leidinggevende werkt net zo hard mee. Ze doen het namelijk samen."
Team Vion Scherpenzeel (CSU)
Het diverse team bestaat uit Turkse, Poolse, Afrikaanse en Nederlandse collega’s. De leeftijden variëren van begin 20 tot achter in de 50 en samen werken ze in de avond en nacht zij aan zij voor CSU bij Vion. "De verschillen worden overbrugd en zelfs omarmd doordat iedereen iets voor elkaar over heeft. Niet alleen onder werktijd, maar ook privé gaan ze met elkaar om. Een deel van het team voetbalt samen in Amersfoort. Dat bewijst dat er een goede teamsfeer en winnaarsmentaliteit heerst: samen werken ze voor het beste resultaat!"
Genomineerden Glazenwasser van het Jaar
Dit zijn de vijf finalisten voor de titel Glazenwasser van het Jaar 2021 (in alfabetisch volgorde)
Edwin Geelen (Blankers Schoon)
Zijn collega’s waarderen Edwin niet alleen vanwege het feit dat hij doet wat hij belooft, maar ook omdat hij altijd voor anderen klaarstaat en precies aanvoelt wat iemand nodig heeft. "Zo tilt hij zichzelf, Blankers Schoon én zijn (directe) collega’s naar een steeds hoger niveau, niet voor niets dus een échte voorman. Ook opdrachtgevers spreken vol lof over Edwin, want met zijn communicatieve vaardigheden en zorgvuldige instelling weet hij het vertrouwen van onze opdrachtgevers binnen no-time te winnen", aldus zijn leidinggevende.
Nick Onstein (SMB Willems)
Nick werkt al 11 jaar bij SMB Willems. Volgens zijn leidinggevende pakt hij alles aan en zal niet klagen als er wat extra’s gedaan moet worden. Nick is niet alleen een uitstekende technische glazenwasser, hij is ook sociaal erg sterk. Zo vertelt zijn leidinggevende Jan Durant over Mogos, die in 2020 als statushouder in dienst van het schoonmaakbedrijf kwam. "Ik dacht meteen aan Nick als zijn ‘buddy'. Om iemand met nul ervaring te begeleiden moet je veel geduld hebben, maar ik wist dat Nick daar geschikt voor zou zijn. Inmiddels heeft Nick Mogos niet alleen het vak geleerd, maar ze hebben ook een band opgebouwd. Toen Mogos' tijdelijke contract afliep, klopte Nick persoonlijk aan bij de directie om zich hard te maken voor een jaarcontract."
Peter Spronk (Hego Glazenwasserij en Gevelreiniging BV)
Peter is een oude rot in het vak en na 38 jaar nog steeds enthousiast over zijn werk als glazenwasser. "Dat hij al 38 jaar glazenwasser is merk je vooral door zijn ervaring en vermogen om in oplossingen te denken bij niet alledaagse projecten. Ondanks dat de afgelopen periode met Corona soms moeilijk was, is Peter er altijd geweest voor de zaak en voor zijn collega’s. Als begeleider van jonge en nieuwe glazenwassers leert hij de jongens te werken met waarden en normen en brengt hij ze de fijne kneepjes van het vak bij."
Robert Vischer (Novon Schoonmaak)
Robert is jaren geleden via het 1000 jongerenplan bij Novon binnengekomen en heeft zicht door de jaren heen ontwikkeld naar de medewerker die hij nu is. Het 1000 jongerenplan was bedoeld om kwetsbare jongeren te ondersteunen bij het vinden van een baan of opleiding. "Robert wil elke dag weer een stukje meer over het glazenwassersvak leren", aldus zijn leidinggevende. "Hij is zelf vooral blij dat Novon hem die kans in het verleden heeft gegeven en dit wil hij terug laten zien in zijn werk."
Herman Wouda (Rietbroek)
"Herman is elke dag bezig om zijn jarenlange ervaring over te brengen op zijn jongere collega's", zegt zijn leidinggevende. "Tevens onderhoud hij al jarenlange relaties met onze vaste klanten en weet altijd en overal de juiste kwaliteit te leveren. Herman gebruikt zijn jarenlange ervaring om verder te kijken dan de opdracht zelf. Denk aan onderliggende beplating, stukje onkruid verwijderen en groene aanslag verwijderen tijdens de glasbewassing. Dit is een stukje extra service wat Herman levert bij zijn klanten."
Genomineerden leidinggevende van het Jaar
Dit zijn de vijf finalisten voor de titel Leidinggevende van het Jaar 2021 (in alfabetische volgorde)
Grassela Balance (Hago Next)
"Iedereen verdient een Grassela", zegt haar leidinggevende over deze praktijkbegeleider bij Eneco World. "Grassela is begonnen als schoonmaakmedewerker, maar liet al snel zien dat zij beschikt over leidinggevende kwaliteiten. Grassela kent elke medewerker door en door en past haar manier van leidinggeven aan op de medewerker en de situatie. Zij geeft op een coachende manier leiding aan het team en motiveert elke medewerker om het beste in zichzelf naar boven te halen. En met succes, want het team is, met Grassela aan het roer, zowel op persoonlijk vlak als op het gebied van schoonmaak(kwaliteit) enorm gegroeid."
Nasuh Demirtas (Hago Rail Services)
Nasuh laat niets aan het toeval over, wat hem volgens zijn leidinggevende uitzonderlijk maakt. "Ik ben een fan van Nasuh geworden. Hij weet op het juiste moment proactief acties uit te zetten maar zal altijd de "check" en daarop volgende "act" toepassen. Hij is dus in staat om op het juiste moment bijsturing te geven en laat zich niet verrassen. Dit impliceert een enorme betrokkenheid, kennis van zijn mensen, vakkennis en professionele houding. Daarnaast heeft hij een natuurlijk overwicht op zijn medewerkers. De regio waar Nasuh werkt kent 11 locaties, waarvan hij er 3 zelf aanstuurt. Echter, hij is met de andere locaties even betrokken en zijn collega's kunnen te allen tijde een beroep op hem doen om daar te helpen."
Mathijs Poldervaart (EW Facility Services)
Mathijs is housekeeper bij Eden Crown Hotel Eindhoven. Rayonmanager Femke: “Het team is heel blij met de manier waarop Mathijs leiding geeft. Hij heeft altijd een luisterend oor en heeft ook lol met hen. Maar iedereen weet precies wat er van hem of haar gevraagd wordt en wanneer er serieus gewerkt moet worden. Daar komt niet onbelangrijk bij dat de opdrachtgever heel erg tevreden is over Mathijs. Over hoe hij met het team omgaat, hoe hij met de medewerkers van de receptie omgaat, over zijn manier van communiceren en over de verbeterde kwaliteit van de kamers sinds hij verantwoordelijk is voor de locatie.”
Ilse Salfischberger (CSU)
Als objectleidster bij Essent Den Bosch zet Ilse graag een stapje extra voor de medewerkers, de klant of facilitaire collega. "Door haar dagelijkse aandacht voor haar medewerkers (zowel privé als zakelijk ) en mensenkennis is Ilse snel geaccepteerd als leidinggevende. Haar zorgzame karakter en flexibele opstelling werkt hier ook in mee. En dat terwijl het team tijdens de aanbesteding door de opdrachtgever nog werd aangeduid als 'onwillige medewerkers'. Ook steeg de waardering van de klant in iets meer dan 1,5 jaar van 6,5 naar 8,0 op een schaal van 1 tot 10", aldus haar leidinggevende.
Francis Struijcken (EW Facility Services)
Francis werkt als objectleider bij de Nederlandsche Bank. Haar rayonmanager: "Mensgericht, proactief, positief, gericht op kwaliteit en betrokken, zijn kenmerken die Francis typeren. Eigenlijk kunnen we nog wel meer benoemen, want Francis heeft het allemaal in zich. Ze weet precies wat ze van zichzelf en haar team verwacht en hoe ze hen motiveert. Dit doet ze met veel passie en aandacht. Kortom een echte mensgerichte leidinggevende. En dat heeft op vele fronten resultaat. Daarnaast heeft deze duizendpoot meer in haar mars. Zo neemt zij nu tijdelijk de taken van een andere Rayonmanager voor de Holland Casino locaties i.v.m. zwangerschapsverlof over."
Beoordeling aan de hand van criteria
Het was geen eenvoudige klus, voor omdat er veel schoonmaaktoppers waren aangemeld. De jury hanteert bij Schoonmaker van het Jaar criteria zoals inzet, betrokkenheid, motivatie, opleiding, ervaring en kennis(overdracht). Bij de schoonmaakteams keek de jury vooral naar waarom de individuele leden samen het beste schoonmaakteam vormen. Dat gaat over resultaten van het team, maar natuurlijk ook over de samenwerking en de communicatie tussen teamleden, met de opdrachtgever en de schoonmaakorganisatie. De aangemelde leidinggevenden werden beoordeeld op hun spilfunctie, tussen opdrachtgever, schoonmaakbedrijf, medewerkers en gebruikers van het object in.
Over de Golden Service Awards
De Golden Service Awards hebben een helder doel: een stevige bijdrage leveren aan de kwaliteit en trots binnen de schoonmaaksector. We werken aan het belang en het bevorderen van de zichtbaarheid en uitstraling van schoonmaak. Kimberly-Clark Professional is als initiatiefnemer en grondlegger onlosmakelijk aan de Golden Service Awards verbonden. Ambassadeurs van de verkiezing zijn Alpheios, Blankers Schoon, CSU, EW Facility Services, Gom Schoonhouden, Katrin, Numatic International SMB Willems, Schoonmaak Nederland en SVS. Zij maken de verkiezing mogelijk. Vakmedianet (uitgever van onder meer Service Management en Facto) organiseert de verkiezing onder auspiciën van de onafhankelijke Stichting Golden Service Awards.
Golden Service Awards 2021
Registratiewebsite voor Golden Service Awards 2021Golden Service Awards 2021Klantenservice@vakmedianet.nl
Golden Service Awards 2021Klantenservice@vakmedianet.nlhttps://www.goldenserviceawards.nl/126495
2021-11-23
2021-11-23
OfflineEventAttendanceMode
EventScheduled
Golden Service Awards 2021Golden Service Awards 20210.00EUROnlineOnly2019-01-01T00:00:00Z
Nog niet bekendNog niet bekend